بازگشت سرویس‌ مدارس نیازمند ضمانت اجرایی

در دو سالی که از تعطیلی مدارس و خانه‌نشینی دانش آموزان می‌گذرد، سرویس‌های مدارس یکی از بزرگترین اصنافی بودند که از این بابت ضربه خوردند

بازگشت سرویس‌ مدارس نیازمند ضمانت اجرایی

اصفهان امروز - مینا عباسپور

در دو سالی که از تعطیلی مدارس و خانه‌نشینی دانش آموزان می‌گذرد، سرویس‌های مدارس یکی از بزرگترین اصنافی بودند که از این بابت ضربه خوردند، البته می‌توان در همین راستا به تولیدی‌های فرم مدارس نیز اشاره داشت اما سرویس‌های مدارس به نسبت آنها در اولویت بیشتری برای خانواده‌ها قرار داشتند چرا که هم بار سنگینی از ترافیک اول صبح و ظهر در ساعت‌های شلوغی را برمی‌داشتند و هم در امنیت تردد دانش آموزان از جمله دبستانی‌ها، باعث آسایش خاطر والدین بویژه والدین شاغل می‌شدند؛ اما با شیوع کرونا این قشر عملا بیکار شدند و با تداوم این بیماری بسیاری از رانندگان سرویس مدارس ناچار به تغییر شغل خود شده و به مشاغل دیگر روی آوردند. این وضعیت در فروردین‌ماه سال جاری با اعلام فروکش کردن کرونا و بازگشایی مدارس تغییر کرد و مسئولان امر از جمله آموزش‌وپرورش و شهرداری را بر آن داشت تا برای به‌کارگیری دوباره رانندگان سرویس مدارس اقدام کنند. این در حالی بود که بنا بر آمار حدود ۸ هزار خودرو مسؤولیت رفت‌وآمد و سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزان را در شهر اصفهان بر عهده داشتند که در اردیبهشت‌ماه امسال این آمار به حدود ۲ هزار خودرو کاهش پیدا کرد و ۶ هزار سرویس در ۲ سال کرونا همان‌طور که اشاره شد به مشاغل دیگر روی آورده بودند. همین امر باعث شد تا با کمبود شدید راننده در اصفهان مواجه شویم.
در دو ماه بازگشایی مدارس به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضای سرویس مدارس وضعیت نابسامانی ایجاد شد چرا که سیستم حمل نقل به‌واسطه ترافیک حاصل از تردد خودروهای دو سرنشین والدین و فرزندان و یا استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در ساعت شلوغی دچار مشکل شد و مدیران شهری را بر آن داشت نسبت به رفع این معضل تمهیدات ویژه‌ای بیندیشند. از این جمله می‌توان به افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تصویب نرخ ویژه برای سرویس‌های مدرسه در صحن علنی شورای شهر، اعطای بسته حمایتی و تسهیل شرایط مجوز سرویس مدارس اشاره داشت. تا جایی که بنابر اعلام مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در مورد جزئیات شرایط اعطای مجوز به سرویس‌های مدارس می‌توان به مواردی نظیر ثبت‌نام خودروهای شخصی برای دوگانه‌سوز کردن، اعطای وام تعویض مخازن سی ان جی، بخشودگی جرائم سنوات گذشته رانندگان، بخشودگی جرائم پروانه شرکت‌های سرویس دانش‌آموزی، تمدید استعلام‌های موردنیاز برای افرادی که قبلا مجوز داشته‌اند، کاهش استعلام‌ها برای افراد جدیدالورود و امکان استفاده از خدمات بیش از 60 مرکز رفاهی و تفریحی که قسمتی از بسته حمایتی این سازمان برای رانندگان سرویس مدارس است، اشاره داشت. این تسهیلات در کنار تأکید و دستور وزیر آموزش‌وپرورش بر حضوری شدن مدارس در سال جدید تحصیلی البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام روند ثبت‌نام‌های مدارس طبق روال زمان حضوری بودن مدارس، همه و همه می‌تواند باعث دلگرمی صنف رانندگان سرویس مدارس و بازگشتشان به این عرصه باشد اما شاید هیچ‌کدام نتواند بر تهدید کرونا غلبه کند که اکنون در پیک هفتم آن قرار داریم و آمار افزایش ابتلا و شیوع دوباره آن بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفته است، در واقع رانندگان مدارس به مانند مار گزیده‌ای هستند که از ریسمان سیاه‌وسفید می‌ترسند و شاید نخواهند بار دیگر در شرایط سال اول شیوع کرونا و معضل پس دادن هزینه به خانواده‌ها و در ادامه بیکاری دوباره قرار گیرند. پس به نظر می‌رسد در وضعیتی که به زعم کارشناسان کرونا تاریخ انقضا ندارد و سویه‌های جدید آن هر بار دنیای پزشکی را غافلگیر کرده است، در بازگشتن به وضعیت پساکرونا درحالی‌که هنوز از ریشه‌کن شدن آن یا توانایی غلبه و کنترلش، چیره نشده‌ایم باید برای احیای مشاغلی که قربانی کرونا شده‌اند به تمهیدات ویژه‌تر از ارائه صرفا تسهیلگری در صدور مجوز یا افزایش نرخ سرویس‌های مدارس و موارد این‌چنینی بیندیشیم. در این راستا می‌توان به صرف هزینه در بیمه کردن ایشان با پیش‌بینی بروز دوباره حوادث این‌چنینی یا اقدامی ماندگارتر اشاره داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار